از خانه تكاني شب عيد تا مسموميت با مواد شوينده !

  • خانه
  • -
  • اخبار
  • -
  • از خانه تكاني شب عيد تا مسموميت با مواد شوينده !
از خانه تكاني شب عيد تا مسموميت با مواد شوينده !

حال كه مشغول خانه تكاني هاي سال نو هستيم لازم است بدانيـــم متاسفانه خطر مسمومیت با مواد شوینده و خصوصا بلعـیدن این مواد، از مــــوارد شایع مسمــــومیت‌ هاي حاد محســوب مي شود و انـــواع مختلفي دارد. در ادامه به راهكار هايي براي آسيــب كمتر، و راهكار هاي درماني در اين خصوص اشاره ميكنيم.

 

استنشاق مواد شوينده و خطر مسموميت !

 دانستن اینکه مواد شوینده نباید به هیــچ‌عنوان با یکدیگر ترکیب شـوند بسیار ‌ضروری است. گاهــی افراد دو مـــاده پاک‌کـننده و سفید‌کننده را با هم ترکیب می‌کنند که اصلا کار درستی نیست و انفــعالات اسیــــدی ایجادمی‌کنند، سوزاننده است و می‌تواند آسیـــب‌هایی جدی ایـــجاد کند. پـــس يک خط قرمز را همیــشه به یاد داشتــه باشید که هر چـــقدر لکه‌ای دیر از بین برود، نبایــد برای برطرف کردن آن از ترکیب دو مـــاده استفاده کنید.

توصیه‌هايي برای آسیب کمتر !

مواد شـــــوينده را از دســـــترس كودكان رو دور نـــگه داريد.

حتـــــما از دســـــتکش و ماســـــك مناســــب استفــــاده کنيد.

در فضای بستـــه کار نکنید ! پنجره ها را بازبـــگذارید و به هیچ‌عنوان زیر بار کار کردن در محیطی که تهــویه مناسب ندارد، نروید.

وســـــواس خود را کنترل کنید و تا می‌توانید مــــدت زمان  کار را کــــوتاه کنید.

مواد شوينده را در ظروف خودش نـگهداری کنید و به ظرف نوشابه یا شربت‌هایخالی منتقل نکنید! متاســـــفانه بسیار شاهـــد هستیم دیگــــر اعـــضای خانواده 

این مواد شوینده را به‌عنوان نوشیدنی یکباره سر کشیده‌ و آسيب جدي ديده اند.

اگر این مواد اشتباهی بلعیده‌شدند، تکلیف چیست؟

در مسمومیت ‌های خوراکی توســط مواد شوینده و سوزاننده برخلاف مسـمومیت ‌های دیگر که به فرد مصدوم توصیه به استـفراغ می‌شود، فـرد نباید به هیـچ‌ عنـوان استفراغ کند. این مواد هــنگام پاییـــن رفتن یــکبار فرد را می‌ســـوزانند و با بالا آمدن دوبــاره این کار تکـــرار می‌شود و درنهایت ضایعه بیشتر می‌شــــود. پس فقط تـلاش کنید آب معمولی در حجم ‌های کم و دفعات زیاد ميل كنيد تا مایع رقیق شود و اثرش کاهش پیدا کند. سپــس  خود را به نزدیک‌ تـرین مرکز درمــانی برســـــانيد.

اگر این مواد را استنشاق کردید ، چه کنید ؟

اگر بخارات این مواد وارد ریه شما شدند، بهـــترین کار خروج از محــیط آلوده است، بهتراست هرچه سریع‌تر در معرض هوای آزاد قرار بگیرید.حتما در مسمــومیت هایی با علایم تنگی‌نفس، خس‌خس سینه، سنگینی یا احساس سوختگی سینه به مراکز درمانی مراجعه كنيد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *